Adrigán Zsuzsanna tantárgyprogramjai

ORIGO ÁLTALÁNOS KÖZÉPFOKÚ NYELVVIZSGA FELKÉSZÍTŐ 1. /német/ 2021/22. 1. félév

 

Tantárgykód:            KGNB_NOKM014

Óraszám :                   heti 2x2

Számonkérési típus: folyamatos

Értékelés módja:       3 fokozatú

Tanszék neve:            Idegen Nyelvi Oktatási Központ

Tantárgy oktatója:    Adrigán Zsuzsanna

 

A KURZUS CÉLJA:

Az Origó középfokú általános nyelvvizsga-felkészítő kurzus célja a már haladó szintű nyelvismeretekkel rendelkező hallgatók felkészítése az Origó B2 német szóbeli nyelvvizsgára, így a kurzus a szóbeli vizsga feladattípusainak gyakorlására fókuszál (irányított beszélgetés, szituációs feladatok, önálló témakifejtés kép alapján, hallás utáni szövegértés gépi szöveg alapján).

 

TANTÁRGYI TEMATIKA HETEKRE BONTVA:

Woche

Gesprächsthemen

Grammatik

1.

Vorstellung der Sprachprüfung

Einstufungstest

Deklination von Artikel, Nomen, Pronomen; Modalverben, Imperativ

2.

Ich und meine Familie

Konjunktionen, Wortstellung, Präteritum

3.

Feiertage, Familienfeste, Traditionen und Bräuche

Perfekt, Plusquamperfekt

 

4.

Das Zuhause und die nähere Umgebung, Leben in der Großstadt und auf dem Lande

Präpositionen mit Akkusativ und Dativ

5.

Wohnung, Haus, Einrichtung, Hausarbeit

Präpositionen mit Genitiv

6.

Klausur

Lernen, Schulsystem

 

Vorgangspassiv

7.

Ersatzklausur

Studium, Sprachen lernen

 

Zustandspassiv

8.

Arbeitswelt, Jobsuche, Lebenslauf, Bewerbung

Konjunktiv Präteritum

9.

Freizeit

Konjunktiv Plusquamprfekt

10.

Sport

zu+Infinitiv Konstruktionen

11.

Gesunde Lebensweise

Finalsätze

12.

Krankheiten

Adjektivdeklination

13.

Mündliche Prüfungen (Gesprächsthemen der 1-12. Wochen)

 

14.

Ersatztermin für die mündlichen Prüfungen,

Auswertung der Semesterarbeit

 

A tematika tájékoztató jellegű, a tananyag feldolgozásának mértéke a csoport nyelvtudási szintjétől függően változhat.

 

KÖTELEZŐ IRODALOM:

  • Becze Éva (2012): Társalgás, szituációk, képleírások és hallás utáni szövegértés németül. Lexika Kiadó, Budapest.
  • Dömök Szilvia (2019): Gyakorló német nyelvtan. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Az oktató által összeállított segédanyag.

 

AJÁNLOTT IRODALOM:

  • Dömök Szilvia Mondvay-Németh Boglárka (2017): Szóbeli feladatok német középfokú nyelvvizsgára (+virtuális melléklet). Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Boda Helga-Jana Hensch-Marika Lischke-Veronika Weber (2019): 1000 Fragen 1000 Antworten. Lexika Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Szűcs Melinda (2015): FülSzöveg. Német hallás utáni szövegértés feladatok B2. Akadémiai Kiadó, Budapest.

 

Számonkérés és értékelés:

 

Az aláírás feltétele:

- Az órákon való aktív részvétel és legalább 4 beadandó feladat határidőre történő elkészítése. Az aláírás megszerzése a félévközi érdemjegy megszerzésének előfeltétele.

 

A félévközi érdemjegy megállapítása:

- Háromfokozatú értékeléssel történik az órákon való aktív részvétel (20%), a beadandó írásbeli házi feladatok (20%), a ZH (30%) és a félév végi szóbeli próbavizsga eredménye alapján a félév végén az órák tananyagából (30%).

 

81-100% jól megfelelt

51-80%   megfelelt

0-50%     nem felelt meg

 

A hiányzásokra a Széchenyi István Egyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzatának előírásai vonatkoznak. Egyéni konzultációk a szorgalmi időszakban személyesen vagy online előzetes egyeztetés alapján:

Hétfő: 11:15-12:00 Online: skype: adrigan.zs@gmail.com

Kedd:  14:00-14:45 Mosonmagyaróvár, Deák tér 1.  1. emelet

 

 

KGNB_NOKA015 ORIGO General C1 Prep Course

COURSE DESCRIPTION 2021/22. 1. semester

 

Teacher’s name: Kiviharju-Turi Adél

Instructor: Adrigán Zsuzsanna

Teaching hours (week): 2/2

Consultation hours:

Monday: 11:15-12:00 Online on skype: adrigan.zs@gmail.com

Tuesday: 14:00-14:45 Mosonmagyaróvár, Deák tér 1.  1. floor

Aim of the course

Acquisition of the German language on level C1 - oral and written 

Description

Topics, vocabulary and grammar during the semester (The exact schedule of the semester depends on the individual group):

  1. week:

Travelling; cities, regions in Austria, Germany and Switzerland.

Prepositions of time, perfect with haben.

 

  1. week:

Describing homes.

Prepositions with the accusative and the dative. Comparison af adjectives, perfect with sein.

 

  1. week:

Computer and the Internet.

Affirmative sentences and questions, modal auxiliary verbs dürfen, sollen.

Compound sentences: coordination and subordination.

 

  1. week:

Learning languages.

Subordinate clauses, subordinating conjunctions dass, weil, ob, wenn.

 

  1. week:

Describing character and personality.

Weak adjective declension, comparative clause with als and wie.

 

  1. week:

At the airport, acquisition of a driving licence.

Asking for and giving directions. Mixed adjective declension.

 

  1. week:

School, university, study abroad.

Strong adjective declension, modal particles.

 

  1. week:

Jobs, application, personal data sheet.

Reflexive verbs, indirect questions.

 

  1. week:

Health and illnesses, at the doctor’s.

The passive with werden, alternatives to passive constructions.

 

  1. week:

Healthy lifestyle.

The passive with sein.

 

  1. week:

Special days and holidays, congratulations, describing feelings.

Genitive, prepositions with the genitive.

 

  1. week:

Review of Vocabulary and Grammar, Origó Language exam tests.

 

  1. week:

End-of-term Test.

 

  1. week:

Retake End-of-term Test.

Requirements and assessment

Signature: Regular participation on the course and completition of 4 assigned homeworks on deadline.

Assessment in percentage

40% End-of-term Test

30% Participate actively in classroom activities

30% Homework

 

80-100% Excellent

60- 79%  Satisfactory

0 – 59%  Fail

Compulsory material

 

  • Maros Judit (2009): KON-TAKT 1 Lehrbuch. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Maros Judit (2009): KON-TAKT 1 Arbeitsbuch. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Szitnyainé Gottlieb Éva - Maros Judit (2012): KON-TAKT 2 Lehrbuch. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Szitnyainé Gottlieb Éva - Maros Judit (2012): KON-TAKT 2 Arbeitsbuch. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Durrel, Martin – Kohl, Katrin – Loftus, Gudrun (2013): Essential German Grammar. Routledge, New York.

 

Bibliography

 

  • Niebisch, Daniela – Reimann, Monika (2006): Schritte international 3, 4. Hueber Verlag, München.

 

 

KGNB_NOKA014 ORIGO General B2 Prep Course

for BSc students and PhD students of Wittmann Antal Crop-, Animal- and Food Sciences Multidisciplinary Doctoral School

COURSE DESCRIPTION 2021/22. 1. semester

 

Teacher’s name: Kiviharju-Turi Adél

Instructor: Adrigán Zsuzsanna

Teaching hours (week): 2/2

Consultation hours:

Monday: 11:15-12:00 Online on skype: adrigan.zs@gmail.com

Tuesday: 14:00-14:45 Mosonmagyaróvár, Deák tér 1.  1. floor

Aim of the course

Acquisition of the German language on level B2 - oral and written, preparation for the University Doctoral Language Exam.

Description

Topics, vocabulary and grammar during the semester (The exact schedule of the semester depends on the individual group.):

  1. week:

Introduction, family, countries, nationalities, languages, colours, clothes, prices, shopping.

Gender, definite and indefinite articles, nominative case, personal pronouns, cardinal numbers conjugation of regular verbs, how to use to be and to have.

  1. week:

Professions, place of work, seasons, months, days of the week, time expression.

Adverbs of place, question words, word order in the question, negation with nicht.

  1. week:

Daily activities, free time, basic all-day situations.

Conjugation of irregular verbs, accusative case, formation of the plural, negation with kein.

  1. week:

Travel, camping, in a hotel, situations.

Dative case, dative objects.

  1. week:

Services in a hotel, to book a room, exotic hotels, telephone conversations.

Modal auxiliary verbs, separable verbs, the ’bracket’ construction.

  1. week:

Food and quantities, shopping in a supermarket.

Possessive pronouns, adverb comparsion.

  1. week:

Food and drink, specialities from Hungary, Germany and Austria.

Future, demonstratives.

  1. week:

Invitation in a restaurant, ordering food on the phone.

The modal auxiliary verbs wollen, mögen, sollen; indirect questions.

 

  1. week:

Hobbies, sports. 

Imperative, conjunctions denn, deshalb.

 

  1. week:

Invitation to go to the cinema, to the theater, to sporting events.

Präteritum (simple past) of the verbs sein and haben.

 

  1. week:

Traffic, asking for and giving directions, to have a holiday.

Prepositions with the accusative.

  1. week:

Houses and flats, rooms, furniture.

Prepositions with the dative.

Review of vocabulary and grammar, situations.

  1. week:

End-of-term test.

Reading comprehension: Life in Austria, Germany and Switzerland: cities, traditions, holidays.  

  1. week:

Retake End-of-term test

Requirements and assessment

Signature: Regular course attendance and completition of 4 assigned homeworks on deadline

Assessment in percentage

40% End-of-term Test

30% Participate actively in classroom activities

30% Homework

 

80-100% Excellent

60- 79%  Satisfactory

0 – 59%  Fail

 

Compulsory material

 

  • Maros Judit (2009): KON-TAKT 1 Lehrbuch. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Maros Judit (2009): KON-TAKT 1 Arbeitsbuch. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Durrel, Martin – Kohl, Katrin – Loftus, Gudrun (2013): Essential German Grammar. Routledge, New York.

 

Bibliography

 

  • Niebisch, Daniela – Reimann, Monika (2006): Schritte international 1, 2. Hueber Verlag, München.
  • Evans, Angela Sandra – Pude, Angela – Specht, Franz (2018): Menschen A1, A2 Kursbuch, Arbeitsbuch. Hueber Verlag, München.

Tárgytematika / Course Description

Mezőgazdasági szakmai idegen nyelv I. (Német) KGNB_NOKM067
Mezőgazdasági vízgazdálkodási és környezettechnológus BSc szak

Oktató: Adrigán Zsuzsanna
OKTATÁS CÉLJA / AIM OF THE COURSE

A Mezőgazdasági szakmai idegen nyelv I. (német) tantárgy oktatásának célja, hogy a négy
nyelvi készség (olvasott szöveg értése, hallott szöveg értése, íráskészség, beszédkészség),
valamint a közvetítési készség (fordítás) intenzív gyakorlása által fejlessze a hallgatók
általános és szaknyelvi kommunikációs képességét. A hallgatóknak el kell sajátítaniuk az
adott szaknak megfelelő német szaknyelvi terminológiát, hogy képesek legyenek az idegen
nyelvű szakirodalom feldolgozására és a későbbi munkájukhoz kapcsolódó nyelvtudást
igénylő tevékenységek végzésére (munkahelyi kommunikáció, üzleti levelezés,
tárgyalásokon, projektekben való részvétel stb.). Az autentikus szakspecifikus tananyagok
(szakcikkek, hallás- és olvasásértési feladatok) a szak magyar nyelvű tananyagának fő
témaköreihez kapcsolódnak. A kurzus további célja a szakmai szövegekben leggyakrabban
előforduló nyelvtani szerkezetek gyakorlása.

TANTÁRGY TARTALMA / DESCRIPTION

1. Ziele des Kurses, Anforderungen, Leistungsbeurteilung
Studium, Fakultät Albert Kázmér Mosonmagyaróvár der Széchenyi István Universität
Personalien, Lebenslauf
2. Geschichte der Landwirtschaft
Die Landwirtschaft von Ungarn
Deklination von Artikeln, Nomen, Pronomen
3. Agrar-Branchen I., Viehzucht
Landwirtschaftliches Auslandspraktikum, Studienreisen
Tempusformen des Verbs: Präsens, Futur I.
4. Agrar-Branchen II., Pflanzenanbau, Ackerbau und Gartenbau
Bewerbungsgespräch
Tempusformen des Verbs: Präteritum, Perfekt
5. Der Boden
Der Boden als Lebensgrundlage, Klassifizierung der Bodentypen
Modalverben I.
6. Das Wasser
Gewässerbewirtschaftung, Trinkwassergewinnung

Wasserverwendung im Haushalt, Abwasserbewirtschaftung
Geschäftskommunikation
7. Saatgut
Anbau vom Bio-Saat
Bewerbungsschreiben, Modalverben II.
8. Pflanzenwachstum
Von der Aussaat bis zur Ernte
Konjunktiv Präteritum, Konditionalsätze
9. Futter und Nährstoffe
Düngung, Pflanzennährstoffe
Kommunikation mit Geschäftspartnern
Vorgangspassiv
10. Kultivation, Maschinen in der Landwirtschaft
Anbau- und Erntemaschinen
Zustandspassiv
11. Umwelt
Umweltverschmutzung, Umweltschutz
Wasser- und Gewässerschutz
12. Bodenschutz
Klimawandel und Entwicklung des Bodens
13. Übungen zum Leseverstehen, Vorbereitung auf die Prüfung Teil 1.
14. Vorbereitung auf die Prüfung Teil 2.

SZÁMONKÉRÉSI ÉS ÉRTÉKELÉSI RENDSZER / ASSESMENT'S METHOD

1. A félév végi aláírás megszerzésének feltételei:
- részvétel a tanórák legalább 70%-án
- a házi feladatok megfelelő minőségben határidőre történő elkészítése
Az aláírás feltételeinek nem teljesítése esetén a hallgató nem kap aláírást.

2. Írásbeli és/vagy szóbeli kollokvium ötfokozatú értékeléssel az alábbi értékhatárokkal:
0 – 50% Elégtelen (1)

51 – 62% Elégséges (2)
63 – 75 % Közepes (3)
76 – 87 % Jó (4)
88 – 100 % Jeles (5)

KÖTELEZŐ IRODALOM / OBLIGATORY MATERIAL

Lévy-Hillerich, Dorothea (2005): Kommunikation in der Landwirtschaft. Cornelsen, Berlin.
Az oktató által összeállított oktatási segédlet.
Dömök Szilvia (2019): Gyakorló német nyelvtan. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Becze Éva (2012): Társalgás, szituációk, képleírások és hallás utáni szövegértés németül.
Lexika Kiadó, Budapest.

AJÁNLOTT IRODALOM / COMPULSORY MATERIAL

Hering, Axel – Matussek, Magdalena (2016): Menschen im Beruf. Telefontraining. B1/B2.
Max Hueber Verlag, München.
Hering, Axel – Matussek, Magdalena (2020): Menschen im Beruf. Schreibtraining. B1/B2.
Max Hueber Verlag, München.
Zöld Út Feladatgyűjtemény az írásbeli vizsgához. Német agrár- és környezettudományi
középfok. Szent István Egyetem, Gödöllő, 2004.
Német nyelvű szakfolyóirat cikkei: Zeitschrift Ländlicher Raum Agrarsoziale Gesellschaft
e.V. https://www.asg-goe.de/zeitschrift.shtml
Hegyi Boglárka – Hornung Zsuzsanna (2018): Nagy Origó nyelvvizsgakönyv. Német
középfok. Lexika Tankönyvkiadó, Budapest.
Szűcs Melinda (2015): FülSzöveg – Német hallás utáni szövegértési feladatok B2. Akadémiai
Kiadó, Budapest.
Dömök Szilvia – Mondvay-Németh Boglárka (2017): Szóbeli feladatok német középfokú
nyelvvizsgára (+virtuális melléklet). Akadémiai Kiadó, Budapest.

 

 

Kapcsolat

Nyelvi és Kulturális Központ

9026 Győr, Egyetem tér 1. Inno-Share épület

E-mail: nyvkp##kukac##sze.hu

Telefon: +36 96 613 552